Alergia pokarmowa – czy można jej zapobiec ?

Alergie pokarmowe są coraz powszechniejsze. Potrafią być bardzo uciążliwe, bo trzeba całkowicie wyeliminować ze swojej diety określone produkty, a ich spożycie może się zakończyć wstrząsem anafilaktycznym. Czy można się przed tą przypadłością obronić?

alergia pokarmowaSpadek po rodzicach

Alergia pokarmowa jest chorobą dziedziczną. Skłonność do alergii dziedziczona jest nie tylko po rodzicach, ale i po dziadkach, na szczęście nie zawsze chorobotwórcze geny uaktywniają się także u nowego członka rodziny. Największe ryzyko alergii jest wtedy, gdy choruje i ojciec, i matka – ryzyko alergii u dziecka wynosi aż 90 procent. Jeśli alergikiem jest tylko jedno z rodziców, ryzyko spada do 30-40 procent. W przypadku, gdy rodzice są zdrowi i nie mają żadnych skłonności do alergii, ryzyko zachowania przez dziecko wynosi około 8-12 procent.

Na geny nie mamy wpływu, ale na to, co ląduje na talerzu już tak. Alergia pokarmowa jest dość łatwa do opanowania, bo wystarczy po prostu dbać o prawidłową dietę dziecka. Bardzo ważne jest więc, by rodzice alergicy dużą wagę przywiązywali do profilaktyki antyalergicznej. Ponieważ ich dziecko jest w grupie wysokiego ryzyka, trzeba od najmłodszych lat dbać o to, by maluch miał jak najrzadszy kontakt z potencjalnymi alergenami. Natomiast gdy rodzice są zdrowi, popadanie w przesadę nie ma sensu, wystarczy rozsądnie komponować menu i wprowadzać nowe produkty spożywcze zgodnie z zaleceniami lekarzy.

Ochrona od pierwszych dni

O wystąpieniu alergii warto myśleć już w okresie ciąży. Przyszła mama nie powinna zbyt często sięgać po żywność wywołującą alergię, zwłaszcza gdy w jej rodzinie były przypadki tej choroby. Najbardziej alergenne są jajka, mleko krowie, orzechy, ryby, białka zbóż, owoce (głównie cytrusy), soja, skorupiaki, drób, wołowina, marchewka, pomidory, co jednak nie znaczy, że ciężarna w ogóle nie może jeść tych rzeczy – takie obostrzenia dotyczą tylko kobiet alergiczek. Wystarczy ograniczyć ich spożywanie, zarówno w czasie ciąży, jak i podczas karmienia piersią. À propos karmienia piersią – to jedna z najskuteczniejszych metod zapobiegających alergii. Dowiedziono, że w mleku matki znajdują się cenne przeciwciała IgA, które niszczą alergeny, dlatego warto karmić malucha piersią przez co najmniej pół roku, a najlepiej przez pełne 12 miesięcy.

Nowe produkty należy podawać dziecku najwcześniej w piątym miesiącu, a im większe ryzyko alergii, tym później trzeba zacząć rozszerzanie diety. Wzbogacanie menu dziecka zaczynamy od produktów łagodnych, najbardziej alergizujące pokarmy zostawiamy na koniec, gdy organizm przyzwyczai się do nowego jedzenia i nie zostaną zaobserwowane żadne reakcje alergiczne. W ciągu jednej doby podajemy tylko jeden nowy produkt żywnościowy, kolejne włączamy do diety po paru dniach przerwy.

Co z dorosłymi?

Jeśli w okresie dzieciństwa alergia pokarmowa nie dała o sobie znać, wcale nie jesteśmy całkowicie bezpieczni. Alergia może się uaktywnić także w dorosłym wieku. Zapobiec jej można prowadząc zdrowy tryb życia, bo czynniki środowiskowe oraz nieprawidłowa dieta to obok genów istotne czynniki wywołujące alergię. W ramach ochrony przed alergią należy przede wszystkim unikać żywności przetworzonej, jeden posiłek nie powinien się składać z więcej niż trzech grup pokarmowych, warto też unikać używek, mocnej kawy i herbaty, cukru, tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, sztucznych barwników.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *